dimanche 08 mai

21.30

Grand auditoire

Fred Wesley, trombone

Gary Winters, trumpet

Philipp Whack, saxophone 

Peter Madsen, keyboards

Reggie Ward, guitar

Dwayne Dolphin, bass

Bruce Cox, drums

FRED WESLEY AND THE NEW JB'S

For me, happiness is Fred Wesley playing his horn - James Brown


The army was easier than playing with James Brown
- Fred Wesley 


C’est toujours un plaisir de retrouver Fred Wesley, le tromboniste 
« le plus funky de la planète », dont la décontraction ne doit pas faire oublier qu’il fut l’un des architectes essentiels du genre popularisé par James Brown, George Clinton et Maceo Parker- Jazzmagazine/Jazzman


En 50 ans de carrière, Fred Wesley est devenu une icône du funk. C’est en devenant directeur musical, arrangeur, tromboniste et compositeur principal de James Brown qu’il se fait connaître. Avec Maceo Parker et Pee Wee Ellis, il a façonné les contours du genre en inventant un phrasé largement inspiré par le jazz, aux accents de soul music et de gospel, pimenté par un groove imparable.  Il a contribué également à la révolution musicale menée par le Parliament, Funkadelic et George Clinton. Il participera ensuite à des albums de Curtis Mayfield, Earth Wind & Fire, Bootsy Collins et Lenny Kravitz. A plus de 70 ans, il a créé une nouvelle mouture des JB’s après avoir participé au renouveau du jazz funk au début des années 90. Véritable légende, il demeure aujourd’hui un modèle pour les nouvelles générations hip-hop et Rhythm&Blues. On a pu entendre son trombone reconnaissable entre tous sur des disques de Marcus Miller, Erykah Badu ou George Benson, et certains de ses morceaux ont été samplés par Public Enemy, Jay Z ou Madlib.


Fred Wesley
is a legendary trombone player, who has performed with and composed for some of R&B’s most successful artists. As a teenager, he played in a band for Ike and Tina Turner. From 1968 to 1975, Wesley was music director, arranger, trombonist, and a primary composer for James Brown’s Band, The J.B.’s. He is mainly credited for shifting the band’s sound from soul to funk, a style that would soon become dominant in R&B music. In 1976, Wesley and fellow horn player Maceo Parker left Brown’s band to join another artist on the cutting edge of funk, George Clinton, to create some influential Parliament-Funkadelic albums. Wesley has arranged, collaborated, and/or written for an extensive “who’s who” of artists, including Ray Charles, Curtis Mayfield, Van Morrison, Cameo and Lionel Hampton. The members of the New JBs are accomplished musicians from around the world with solid credentials in Funk and Jazz. They’ve been playing together with Fred Wesley for nearly two decades.