dimanche 15 mai

21.30

Grand auditoire

ÉMILE PARISIEN,

soprano saxophone

THEO CROKER,

trumpet

MANU CODJIA,

guitar

ROBERTO NEGRO,

piano

JOE MARTIN,

double bass

NASHEET WAITS,

drums

Emile Parisien Sextet "Louise" feat. Theo Croker

EN
An essential figure in creative and inspired French jazz, Émile Parisien has travelled through the early part of this century as few have: a budding young musician from Marciac at the turn of the millennium, the alto and soprano saxophonist has worked hard to explore tradition and history while going far beyond them. This evolution owes much to the curiosity of Émile Parisien, whose profile as a rising jazz star has gradually been refined to reveal a more complex artist with a sharp mind, beyond the obvious appearances. 

From his collaborations with Daniel Humair, Vincent Peirani, Joachim Kühn and Michel Portal to his innovations with Jeff Mills and his ACT Quartet, Émile Parisien has established himself in France and on a European scale as a catalyst for new ideas, even on the fringes of established territories (most recently in the XXXX project, alongside Wollny, Lefebvre and Lillinger, also with ACT).

It is like a line drawn between the two extremes of a music in motion that finds an obvious resonance in the stylistic explosion and exaltation of the 2020s: in a reality with increasingly blurred aesthetic boundaries, the compass is, without hesitation, less important than intuition.

This is the philosophy behind Émile Parisien's new sextet, called Louise, alongside Frenchmen Roberto Negro and Manu Codjia, thanks to which the saxophonist crossed the Atlantic to join forces with Americans Joe Martin, Nasheet Waits and Theo Croker.  It is without a doubt his most ambitious project to date.

FR
Figure essentielle d’un jazz français créatif et inspiré, Émile Parisien a parcouru ce début de siècle comme peu ont su le faire : jeune pousse de Marciac au tournant des années 2000, le saxophoniste alto et soprano s’est appliqué à explorer la tradition et l’histoire tout en les dépassant largement. Une évolution qui doit beaucoup à la curiosité d’Émile Parisien, dont le profil d’étoile montante du jazz s’est peu à peu affiné pour laisser transparaître un artiste plus complexe à l’esprit aiguisé, au-delà d’évidentes apparences.

Depuis ses collaborations avec Daniel Humair, Vincent Peirani, Joachim Kühn ou Michel Portal jusqu’aux innovations aux côtés de Jeff Mills ou avec son Quartet chez ACT, Émile Parisien s’est imposé, en France et à l’échelle européenne, comme le catalyseur d’idées nouvelles, jusqu’aux confins de territoires balisés (au sein, dernièrement, du projet XXXX, aux côtés de Wollny, Lefebvre et Lillinger, toujours chez ACT).

Un trait tiré entre les deux pôles d’une musique en mouvement qui trouve, dans l’éclatement stylistique et l'exaltation des années 2020, une caisse de résonance évidente : au sein d’une réalité aux frontières esthétiques de plus en plus floues, la boussole importe moins que l’intuition, sans hésitation. 

Une philosophie toute trouvée pour le nouveau sextet d’Émile Parisien, baptisé Louise, aux côtés des Français Roberto Negro et Manu Codjia, grâce auquel le saxophoniste franchit l’Atlantique pour s’associer aux Américains Joe Martin, Nasheet Waits et Theo Croker. Son projet le plus ambitieux à cette date, à n’en pas douter.